Badkarsrally 2023 -pressmeddelande

24 april, 2023 av elsa
Startområdet vid rally 2023 Fotograf: Lars Johansson

Vattnet i Säveån höll 7 grader under årets badkarsrally i Säveån. Två ekipage fick tätt inpå målgången känna på det friska vattnet. Scouterna från Tollereds scoutkår och deras badkar RMS Tolleredic begav sig strax innan kyrkbron ner under ytan. Kanot med bärgare gav sig ut och både scouter och ekipage togs upp på land. Långedrags sjöscoutkårs konsumekipage Driver låg nära vattenytan redan i starten men med öskaret i högsta hugg lyckades de ta sig hela sträckan ner till kyrkbron och det var först i virveln där som badkaren försvann under ytan. Fendern följde med scouterna upp vilket hindrade direkt bärgning. Efter sista målgång lokaliserades bärgningsrepet och den blåa badkarskonstruktionen fick komma upp på stranden.

17 ekipage tävlade i den 31:a upplagan av Badkarsrallyt, som arrangeras av Porthälla Scoutkår i Partille. Ekipagen var jämnt fördelade över de olika tävlingsklasserna Eremit (singelbadkar), Siames (två badkar) och Konsum ( tre eller fler badkar).  Från gångvägen längs ån kunde publiken skymta både maneter från Hjällbo scoutkår, Landevettersouternas flytande korvgrillning och ett antal ubåtar (Kode scoutkår och Bohus scoutkår). Årets skräll var  badkaret Jaws, från Bohus scoutkår, som inte bara rörde sig snabbast i eremitklassen utan med sina 37 minuter och 27 sekunder var det ekipage som var snabbast bland alla badkar i årets tävling. Att ett eremitekipage är snabbast är en ovanlig bedrift som imponerade på tidigare deltagare och tävlingsarrangörer.

Porthälla scoutkår hade själva ett ekipage med i tävlingen; A Coconut is a giant nut, som byggdes ihop i all hast under fredagskvällen. Det blev ingen pallplats för det egna ekipaget i år utan det får räcka med att de kom torra upp på land.

Förutom tidtagningen över den ca 3500 m långa banan tävlar ekipagen också i en skönhetstävling. Årets segrare i skönhetstävlingen, bedömt utifrån temat “Havet är djupt”  imponerade på juryn med sitt detaljtänk, häftiga utseende och  helhetstänk där både klädsel och badkar vittnade om vad som gömmer sig i haven. “Det är filmen Shallow i Säveån” kommenterade juryn och utlyste därefter Ekipage nummer 3, Jaws till vinnare av skönhetspriset.

Vinnare av skönhetspriset, Ekipage nummer 3 ”Jaws” från Bohus scoutkår. Fotograf: Lars Johansson

Som pricken över i:et för återkomsten av badkarsrally sken solen hela dagen och årets första flaska solkräm fick plockas fram. Det bjöds på glass och sång från andra aktörer och dricka, korv och lotter gick åt. Badkarsrallykommitten sammanfattar det hela: Det här gick bra, vi ser redan fram emot nästa års tävling.

Resultatlista:
Klass Placering Ekipage Scoutkår Tid (hh.mm.ss)
Eremit 1 Jaws Bohus scoutkår 00.37.27
Eremit 2 Den gamle och havet Partille scoutkår 00.44.50
Eremit 3 Tors legendariska badkar Tor 00.49.17
Siames 1 Tors dubbla badkar Tor 00.38.35
Siames 2 U-137 Bohus Scoutkår 00.51.54
Siames 3 Osänkbar II Kärna scoutkår 01.03.52
Konsum 1 Arken Stenungsunds scoutkår 00.45.16
Konsum 2 Turbogösen Partille scoutkår 00.47.53
Konsum 3 Hjällbo maneterna Hjällbo scoutkår 00.47.56

Vill ni ha ytterligare information om resultatet av badkarsrallyt? checka in resultatlistan under fliken ”badkarsrally” –> ”Resultat”